و لــربـمــا اخـتـزن الـكـريـم لـسـانـه .... حـــذر الــجــواب و إنــه لـمـُـفـَـوَّه

و لربـمـا ابـتـسـم الــوقــور مــن الأذى .... و فـــؤاده مــن حـــره يــَــتـَـــأوَّه
.
علي بن ابي طالب

Tuesday, June 24, 2008

عجوز وعندي أسئلة

النهارده الصبح كنت بستمتع بمدونه العزيز سوووووو عجوز وعندي 30 سنة واذ فجأة عنيا تقرا اسم المدونة
عجوز وعندي اسئلة

يا ترى انهي اصعب
ان الشاب يعجز وهو في ال 30
ولا انا انه يعيش عمره لحد ما يعجز وتفضل جوانا الاسئله
كارثه بجد يا ولاد
كارثه لو عشنا عمرنا كلها من غير ما نلاقي اجوبه
كارثه لو كل مساهمتنا في الحياه هيا في طرح مزيد من الاسئله بدون ايجاد اجوبه للبعض على الاقل
ده مش تقليل من قيمه الاسئله
ومش اسقاط على اسئله الثانوية العامه اللي ملهاش اجوبه

لكنه سؤال جديد لا اجد له جواب

7 comments:

كاميليا بهاء الدين said...

يا ترى انهي اصعب
30ان الشاب يعجز وهو فى ال
ولا انا انه يعيش عمره لحد ما يعجز وتفضل جوانا الاسئله
.........

من الافضل اننا نسأل نفسنا الاسئلة اللى تخص كل مرحلة فى عمرنا
ومش نزحم عقلنا باسئلة مش فى وقتها

بكده هاتكون الحسبة أسهل
والاسئلة ابسط
والاجابة ممكنة

تحياتى للعزيز سوووو
وتحياتى لك

Soooo said...

الله الله الله

بقى انت قاعد بتجيب في سيرتي وانا عمال اشرق من امبارح
هي دي الصحوبيه يا ابو عروستي لالا
لااااا
وكمان كاميللو معاكي وبتجيب في سيرتي
هي كده الدنيا
الطعنه ماتجيش غير من الضهر ياجرعاااان
----
حبه جد بقى
التساؤل اللي انت طرحته على نفسك وعلى غيرك في الموضوع ده .. من ضمن التساؤلات اللي بتخلي الواحد يحس من جواه بالعجز
احنا بقينا اشباه اشباح عايشين
مش عارفين فين ليه مين
عايشين وبس وخلاص

عارف يابو لالا .. ساعات باحس اني مش العجوز الوحيد
ساعات باحس اننا كلنا عجزنا وكبرنا من جوانا

مشكلتنا اننا عايزين نعرف كل حاجه في جزء من الثانيه
مشكله كبيره على فكره
بس ادينا بنحاول نتعايش معاها

واحشني والله يا خللود
سلامي لعروستي لالا .. وبوسهالي من هنا ومن هنا
انت هاتنزل مصر امتى ياعم .. عايزين نقعد نفتكر ايام الماضي السحيق


ربنا يريحلك بالك ويروقلك حالك ويسعدك ويبسطك ويكرمك ويوفقك دنيا وآخره



سلاموووووووووووز

خالد المصري said...

قصدك يا كاميليا ان الاسئله اللي بتتولد جوانا ليها وقت محدد ومش المفروض تتولد ؟؟؟

طب ازاي

ازاي سؤال بيتولد جوايا اقوله لأ متتولدش
ازاي اعيش وسط ناس واشوف اخوالهم بتتغير يوم عن يوم والتغيير ميخلقش جوايا سؤال ؟
ازاي انا نفسي اتغير من ومسالش ليه وازاي وفين وامتى ؟

وازاي تقوليلي مسألش دلوقتي واقولك ليه مسالش دلوقتي ؟ ولما مسالش دلوقتي امال اسال امتى ؟ و و و و

وتحياتي

خالد المصري said...

سووووو

بقى انتى اللي بتشرق وبتنطعن ؟؟؟
ده اسمه كلام يا راجل برده ده انت والله يسامحها ابي انتوا السبب ؟؟

وصدقني مش احنا اللي عايزين اجابات في لحظتها لأ
اللي حولينا هو اللي بيسالنا بيخلق جوانا اسئله بسرعه قوي لدرجه اننا مبقاش عندنا وقت نجاوب او حتى نفكر في الاجابه


ان شاء الله اكون في ارض الوطن الحبيب في رمضان ونضرب موزه سوا عند اوب خالد ونسترجع الماضي السحيق يا غالي

ويارب يديك ويهديك ويطعمك ما يحرمك وينصرك على مين يعاديك
قادر يا كريم

سلامووووووووووووووز

Empress appy said...

ايه ده خالد بجد انا مش مصدقه عويناتى انت ظهرت تانى انا زلاعانه منك
وبعدين تعالى هنا مالها آبى بقى يا خويا ولا تقصد ابى ده بابا المهم حمد لله على السلامه بجد

خالد المصري said...

الله يسلمك يا ابي

ايون المقصود كان انتي مش ابويا والله يسمحك عشان الدنيا مش ناقصه اسئله وانتي شغاله اسئلة الله ينور

عرفتي بقول الله يسمحك انتي وسوووو ليه

تحياتي

•√أريـ السمر ـج√• said...

بوست جميل و محير

أنا نفسي لفت نظري عنوان مدونة سو .. يمكن لأن أصبح في كتير من الشباب عندهم نفس الشعور .. هل هي ضغوط الحياة او الاحلام اللي اصبح صعب تحقيقها و لا أحباطات متوالية حولت سنوات الشباب لشيخوخة ؟ الأسباب كتير و الشعور عام


أما سؤالك

يا ترى انهي اصعب
30ان الشاب يعجز وهو فى ال
ولا انا انه يعيش عمره لحد ما يعجز وتفضل جوانا الاسئله

بأظن أن الأنسان ح يعيش و يموت و لسه جواه أسئلة كتير بدون أجابات

سعيدة بالمرور الاول على مدونتك
و دمت بكل الخير